— 60110900 —
Biologiya bakalavriat ta’lim yo’nalishining umumiy tavsifi
Biologiya ta’lim yo’nalishi ta’lim oluvchi bir semester davomida 30 kreditni, biro’quv yili bo’yicha 60 kreditni to’plashi zarur. O’qish muddati 4 yil bo’lib, talaba dastur yakunlangangunga qadar 240 kredit to’lashi kerak.
Talaba uchun bir ECTS kreditning soatlardagi miqdori 1 kredit 30 akademik soatni tashkil etadi va talabaning bir yillik o’quv yuklamasi 60 kredit 1800 akademik soatdan iborat bo’ladi. Shundan – 50% auditoriya soati, 50% mustaqil ta’lim soatiga bo’linadi. Semestr davomida talaba tomonidan o’zlashtirilishi lozim bo’lgan kreditlar hajmi fanlar katalogida ko’rsatilgan majburiy va tanlov fanlarini o’z ichiga oladi.
60110900 – Biologiya ta’lim yo’nalishi – umumiy o’rta ta’lim maktablari, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari uchun bakalavriat ta’lim yo’nalishi bo’yicha pedagogik kadr jarayonida foydalaniladigan fanlar, pedagogik faoliyat vositalari, usullari, metodlari; O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi hamda Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi tarmoq ilmiy-tadqiqot institutlarida hamda mustaqil tadqiqotchi sifatida ilmiy-pedagogik tadqiqot ishlari bilan shug’ullanish;
60110900 – Biologiya ta’lim yo’nalishi bitiruvchilarining kasbiy faoliyat turlari:
- – umumiy о’rta ta’lim ,o’rta maxsus, kasb-hunar ta’lim muassasalarida biologiya fanlaridan o’rnatilgan tartibda dars berish;
- – ta’lim muassasalarida kabinet mudiri, laborant va unga tenglashtirilgan lavozimlarda ishlash;
- -mos ta’lim yo’nalishlar bo’yicha ta’limni amalga oshiruvchi vazirlilar, ularning tarmoq boshqarmalari va muassasalarida kimyo fani bo’yicha metodist bo’lib ishlash;
- – tabiiy fanlar yo’nalishidagi ilmiy – tadqiqot tashkilotlarida kichik ilmiy xodim bo’lib ishlash;
- – mahalliy o’z – o’zini boshqarish organlari hamda joylardagi ma’naviyat va ma’rifat markazlarida ishlash
- – ishlab chiqarish sohalarida, kasbiy ta’lim pedagogikasi va texnologiyasi, o’qitishning didaktik vositalarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish;
Biologiya ta’lim yo’nalishi bitiruvchilari O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan belgilanadigan magistratura mutaxassisliklari bo’yicha belgilangan muddatlarda o’qishni davom etirishlari mumkin.
I o’quv yili / 1-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.01 | 351FalM04 | Falsafa | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.03 | 351O’RIM04 | O’zbek (rus) tili | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.04 | 351XTM1008 | Xorijiy til | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.06 | 351MM04 | Matematika | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.10 | 351SitM04 | Sitologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.11 | 351O’AnMM12 | O’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.12 | 351UHZM10 | Umurtqasiz hayvonlar zoologiyasi | 120 | 4 | Majburiy fan |
Jami: | 900 | 30 |
I o’quv yili / 2-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.02 | 351ManM02 | Ma’naviyatshunoslik | 60 | 2 | Majburiy fan |
1.04 | 351XTM08 | Xorijiy til | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.05 | 351O’EYTM04 | O’zbekistonning eng yangi tarixi | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.11 | 351O’AnMM12 | O’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.12 | 351UHZM10 | Umurtqasiz hayvonlar zoologiyasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.13 | 351EkoM04 | Ekologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.19 | 351MPA04 | Malakaviy va pedagogik amaliyot | 120 | 4 | Majburiy fan |
Jami: | 900 | 30 |
II o’quv yili / 3-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.07 | 351TATM1004 | Ta’limda axborot texnologiyalari | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.08 | 351UmPsixM08 | Umumiy psixologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.14 | 351MikAM04 | Mikologiya va al’kologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.15 | 351BioKM04 | Biologik kimyo | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.16 | 351UHZM04 | Umurtqali hayvonlar zoologiyasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.17 | 351OdAM10 | Odam anatomiyasi va fiziologiyasi | 120 | 4 | Tanlov fan |
2.01 | 351Gis04 | Gistologiya | 120 | 4 | Tanlov fan |
Jami: | 900 | 30 |
II o’quv yili / 4-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.08 | 351UmPsixM08 | Umumiy psixologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.11 | 351UHZM1004 | Umurtqali hayvonlar zoologiyasi | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.17 | 351OdAM10 | Odam anatomiyasi va fiziologiyasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.18 | 351YuO’M04 | Yuksak o’simliklar | 120 | 4 | Majburiy fan |
2.02 | 351Emb04 | Embriologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
2.03 | 351ITFA04 | Ilmiy tadqiqot faoliyati asoslari | 120 | 4 | Majburiy fan |
351MPA04 | Malakaviy va pedagogik amaliyot | 120 | 4 | Majburiy fan | |
Jami: | 900 | 30 |
III o’quv yili / 5-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.09 | 351UmPedM08 | Umumiy pedagogika | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.19 | 351UMM04 | Umimiy mikrobiologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.20 | 351O’sFM04 | O’simliklar fiziologiyasi | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.24 | 351MO’MM08 | Matematika o’qitish metodikasi | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.22 | 351GenM04 | Genetika | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.22 | 351BO’MM12 | Biologiya o’qitish metodikasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
2.04 | 351O’zbH04 | O’zbekiston hayvonlari | 120 | 4 | Tanlov fan |
2.05 | 351O’BHQbH04 | O’simliklarni biologik himoya qilish | 120 | 4 | Tanlov fan |
Jami: | 900 | 30 |
III o’quv yili / 6-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.08 | 351UmPedM08 | Umumiy pedagogika | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.12 | 351BO’MM12 | Biologiya o’qitish metodikasi | 180 | 6 | Majburiy fan |
1.23 | 351BO’TLM04 | Biologiya o’qitish texnologiyalari va loyihalashi | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.24 | 351QXBAM04 | Qishloq xo’jsligigning biologik asoslari | 120 | 4 | Majburiy fan |
2.06 | 351O’zbDO’04 | O’zbekiston dorivor o’simliklari | 120 | 4 | Tanlov fan |
2.07 | 351Ixt4 | Ixtiologiya | 120 | 4 | Tanlov fan |
351MPA04 | Malakaviy va pedagogik amaliyot | 120 | 4 | Tanlov fan | |
Jami: | 900 | 30 |
IV o’quv yili / 7-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
1.25 | 351EvTM04 | Evalyutsion ta’alimot | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.26 | 351MolBM04 | Molekulyar biologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.27 | 351BiotM06 | Biotexnologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.28 | 351BMMYEM04 | Biologiyadan masala va mashqlar yechish | 120 | 4 | Majburiy fan |
1.29 | 351ImM04 | Immunologiya | 120 | 4 | Majburiy fan |
2.08 | 351O’OO’06 | O’simliklarning oziqlanishi va o’g’itlar | 120 | 4 | Tanlov fan |
2.09 | 351BXXUA04 | Biologik xilma – xillik va uning muxofazasi | 120 | 4 | Tanlov fan |
2.10 | 351MDBI04 | Maktab darsligi bilan ishlash | 60 | 2 | Tanlov fan |
Jami: | 900 | 30 |
IV o’quv yili / 8-semester
Fan kodi | Fanning malakaviy kodi | Fan nomi | Soat | Kredit | Tanlov turi |
---|---|---|---|---|---|
2.09 | 351MPA26 | Malakaviy va pedagogik amaliyot | 780 | 26 | Majburiy fan |
2.10 | 351YDA04 | Yakuniy davlat attestasiyalar | 120 | 4 | Majburiy fan |
Jami: | 900 | 30 |
Fanning maqsad va vazifalari
Fanining maqsadi — o’simliklarning tuzilishi va atrof-muhit omillariga moslashishi, o’simliklarning dunyo bo’yicha tarqalishi, taksonomiyasi, hayotiy shakllari, kelib chiqishi, naksonomik birliklar, taksonlarga bo’linish qonuniyatlarini o’rganish, talabalarni prokariot va eukariot organizmlar va evolyusion rivojlanish natijasida kelib chiqqan tuban o’simlik guruhlari bilan tanishtirish (suvo’tlar, amburug’lar va lishayniklar). O’simliklar organizmini, uning makro va mikro tuzilishini, moslashuvchanlik xususiyatlarini, ontogenezdagi o’zgarishlar, ko’payish usullari, sistematik tavsifi, o’simliklarning tabiatdagi va inson hayotidagi ahamiyati, sistematik tasnifi haqida bilim berish, ularni amaliyotda tatbiq etish ko’nikmasini hosil qilishdan iborat
Fanining vazifasi — talabalarga botanika fanining ilmiy-nazariy asoslarini, ulardan foydalanish usullarini; zamonaviy tadqiqot metodlarini, mikrotexnika bilan ishlash;mikropreparatlar tayyorlashni; o’quv va ilmiy gerbariylar tayyorlashni; olingan natijalarni tahlil qilishni zamonaviy texnologiyalar asosida o’rgatishdan iborat.
Fan yakunida talaba qanday bilim va ko’nikmalarga ega bo’ladi?
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi fanining shakllanishi va rivojlanishining tarixiy bosqichlari;
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi fanlarining keyingi yutuqlari;
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi fanining nazariy masalalari to’g’risida, jumladan hujayra va to’qimalar tuzilishining talqini
- – hujayraning kashf etilishi va uni o’rganish usullari
- – hujayra nazariyasi qonuniyatlari;
- – hujayra organoidlarining tuzilishi va vazifasi
- – to’qimalar klassifikatsiyasiva funktsiyasi
- – o’simlik organlarining tuzilishi
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi faniga kirish va uning asosiy xususiyatlari bilimga;
- – hujayra nazariyasi va uning tuzilishi,
- – hujayrani o’rganish usullari, organoidlari va funktsiyalarini;
- – hujayra tuzilishining nazariyaga oid bilimlar va ularning amaliy masalalarini hal qilish;
- – fotointez, yadro va hujayraning bo’linishi, turgor va plazmoliz hodisalari, o’simliklarning nafas olishi ko’nikma;
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasining nazariy bilimlarini qo’llash yordamida asosiy muammolarini to’g’ri hal qilish;
- – o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi fanining jamiyatdagi munosib o’rnini aniqlash;
- – olgan nazariy bilimlarni amalda, ya’ni laboratoriya ishlarini bajarsh;
- – olingan ma’lumotlardan unumli foydalanish malakasiga ega bo’lishi kerak.
Fanning qisqacha bayoni:
O’simliklar anatomiyasi va morfologiyasi fani biologiya bakalavriat ta’lim yo’nalishi talabalari uchun mo’ljallangan bo’lib, o’simliklar anatomiyasi va morfologiyasiga kirish, O’zbekistonda va xorijiy mamlakatlarda botanika fanining rivojlanish tarixi, botanikaning asosiy tushuncha va qonunlari, hujayra nazariyasi, hujayraning tuzilishi, to’qimalar klassifikatsiyasi va funktsiyasi, fotointez, yadro va hujayraning bo’linishi, turgor va plazmoliz hodisalari, o’simliklarning nafas olishi, o’simlik organlari, ularning xillari va bajaradigan vazifalari bayon qilingan. Fanni puxta o’zlashtirish nazariy matеriallarni bilish bilan birga, talabalarning pеdagogik amaliyoti davrida va bitirgandan keyingi ishlarda ko’nikma sifatida xizmat qiladi.
Dars turi va baholash usuli
Dars turi | 1-semestr | Nazoratlar | Ball taqsimoti |
---|---|---|---|
Ma’ruza mashg’uloti | 36 soat | Oraliq nazorat | 20 ball |
Laboratoriya mashg’uloti | 54 soat | Joriy nazorat | 20 ball |
Mustaqil ta’lim | 90 soat | Joriy nazorat | 10 ball |
Yakuniy nazorat | 50 ball |
Dars turi | 2-semestr | Nazoratlar | Ball taqsimoti |
---|---|---|---|
Ma’ruza mashg’uloti | 38 soat | Oraliq nazorat | 20 ball |
Laboratoriya mashg’uloti | 52 soat | Joriy nazorat | 20 ball |
Mustaqil ta’lim | 90 soat | Joriy nazorat | 10 ball |
Yakuniy nazorat | 50 ball |
Baholashni 5 baholik shkaladan 100 ballik shkalaga o’tkazish jadvali
5 baholik shkala | 100 ballik shkala |
---|---|
5,00 — 4,96 | 100 |
4,95 — 4,91 | 99 |
4,90 — 4,86 | 98 |
4,85 — 4,81 | 97 |
4,80 — 4,76 | 96 |
4,75 — 4,71 | 95 |
4,70 — 4,66 | 94 |
4,65 — 4,61 | 93 |
4,60 — 4,56 | 92 |
4,55 — 4,51 | 91 |
4,50 — 4,46 | 90 |
4,45 — 4,41 | 89 |
4,40 — 4,36 | 88 |
4,35 — 4,31 | 87 |
5 baholik shkala | 100 ballik shkala |
---|---|
4,30 — 4,26 | 86 |
4,25 — 4,21 | 85 |
4,20 — 4,16 | 84 |
4,15 — 4,11 | 83 |
4,10 — 4,06 | 82 |
4,05 — 4,01 | 81 |
4,00 — 3,96 | 80 |
3,95 — 3,91 | 79 |
3,90 — 3,86 | 78 |
3,85 — 3,81 | 77 |
3,80 — 3,76 | 76 |
3,75 — 3,71 | 75 |
3,70 — 3,66 | 74 |
3,65 — 3,61 | 73 |
5 baholik shkala | 100 ballik shkala |
---|---|
3,60 — 3,56 | 5 baholik shkala |
3,55 — 3,51 | 5 baholik shkala |
5 baholik shkala | 70 |
3,45 — 3,41 | 69 |
3,40 — 3,36 | 68 |
3,35 — 3,31 | 67 |
3,30 — 3,26 | 66 |
3,25 — 3,21 | 65 |
3,20 — 3,16 | 64 |
3,15 — 3,11 | 63 |
3,10 — 3,06 | 62 |
3,05 — 3,01 | 61 |
3,00 | 60 |
3,0 dan kam | 60 dan kam |