Skip to main content

Ishonch telefoni: +(99872) 226 68 10

O‘QITUVCHINING KASBIY  KOMPETENTLIGI PEDAGOGIK FAOLIYATNI AMALGA OSHIRISH  ASOSIY OMIL SIFATIDA

JDPU katta o‘qituvchisi  Kamolova Shirin Usarovna Pedagogika va psixologiya yo‘nalishi 2-bosqich magistri Amonxonova Yanglishxon    Annotatsiya:  Ushbu maqolada  o‘qituvchi  kasbiy  kompetentligi pedagogik faoliyat jarayonida shakllantirishning pedagogik  asoslari masalalariga qaratilgan. Ta’lim jarayonida ko‘zlagan natijalarda erishish uchun  o‘qituvchining kasbiy  kompetentlik sifatlari  qay darajada rivojlangan bo‘lishi asosida o‘qituvchilarni tayyorlash sifatini oshirish     zarurligi yoritilgan. Kalit so‘zlar: kompetentlik,  ijtimoiy kompetensiya, xamkorlik, xulq-atvor, bilim, ko‘nikma, malaka, anglash, hamkorlik, bag‘rikenglik, ijtimoiy safarbarlik, ijodiy yondashish,  xamkorlikda ishlashni va tahlil qilish.          Annotatsiya: Dannaya statya posvyaщena voprosam pedagogicheskix osnov formirovaniya professionalnoy kompetentnosti uchitelya v protsesse pedagogicheskoy deyatelnosti. Dlya dostijeniya jelaemыx rezultatov v obrazovatelnom protsesse vыdelena neobxodimost povыsheniya kachestva podgotovki uchiteley isxodya iz urovnya professionalnoy kompetentnosti pedagoga.            Klyuchevыe slova:  Kompetentnost, sotsialnaya kompetentnost, sotrudnichestvo, povedenie, znaniya, navыki, kompetentnost, ponimanie, sotrudnichestvo, tolerantnost, sotsialnaya mobilizatsiya, tvorchestvo, sotrudnichestvo i analiz.   Ta’lim tizimini  modernezatsiyalash, ta’lim tizimida yuzaga keladigan o‘zgarishlar  ta’lim muassasi xodimlarining kasbiy kompetentligini rivojlantirish  bugunning dolzarb muammolaridandir. So‘ngi yilllarda mamlakatimizda ta’limni rivojlantirish umummilliy dasturi  doirasida   ta’lim muasasalarini  zamon talabiga mos ravishda modernizatsiya qilish, ta’limning mazmun -mohiyatini  o‘zgartirish borasida  bir qator ishlar  amalga oshirildi. Ma’lumki jamiyat xar doim ilmli, raqobatbardosh, ijodiy izlanuvchan kompetentlik sifatiga ega shaxsga ehtiyoj sezadi. Yangi ming yillikda xalqimizning taraqqiyot yo‘lida turli  muammolar mavjud ekan, avvalo, ularning to‘g‘ri yechimini topish zarur. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi  sifat bosqichining  mohiyatidan qaralganda, mazkur masalaning qay darajada dolzarbligi o‘z-o‘zidan namoyon bo‘ladi. “Kompetentlik” tushunchasi ta’lim sohasiga psixologik izlanishlar natijasida kirib kelgan. Bu asosan o‘zligini anglayotgan insonlarga, ijtimoiy hayotda o‘z mavqeiga ega bo‘lgan ziyolilarga bog‘liq.  Bizning vazifamiz fan-texnikani yuksak saviyada egallagan, jahon standartlari darajasidagi mustaqil fikrlovchi, intellektual  ko‘rsatkichi yuqori bo‘lgan yoshlarni  tarbiyalashdir. Tarixga  nazar tashlaydigan bo‘lsak kompetentlik, shaxs kompetentlik tushunchalari XXasrning 90-yillarida ijtimoiy kompetentlik shaxsning shaxsiy sifati kabi barcha ijtimoiy tarmoqlarda mashhur bo‘lib, fanlararo bir mavzu sifatida qabul qilinib murakkab, ko‘p komponentli va ko‘p o‘lchovli hodisa sifatida tahlil qilina boshlandi. Tadqiqotchi V. N. Kunisыnaning ko‘p yillik ilmiy tadqiqotlari natijalariga asoslanib, ijtimoiy kompetentlikning quyidagi turlarini ajratib ko‘rsatadi: kompetentlik; kommunikativ kompetentlik; ijtimoiy-kasbiy kompetentlik; o‘z-o‘zini aniqlash (ego-kompetentlik) haqida  xulosa chiqaradi. Shu bilan birga I.A.Zimnyaya kompetentlikni insonga ijtimoiy ta’siriga ko‘ra, ijtimoiy hamkorlik (jamiyat, jamoa, oila, do‘stlar, hamkorlar bilan ziddiyatlar va ulardan qaytarish, hamkorlik, bag‘rikenglik, ijtimoiy safarbarlik) va muomala kompetentligi (og‘zaki, yozma, suhbat, monolog, bilim va an’analarga rioya qilish, etiket, madaniy va xorijiy aloqalar, biznes, kommunikativ vazifalar) kabi turlarga ajratadi.[1] Ye.V.Koblyanskayaning tadqiqot ishida ijtimoiy kompetentlikni ”Men” munosabatini tushunish – jamiyat, to‘g‘ri ijtimoiy yo‘nalishni tanlay olish, ushbu yo‘nalish bo‘yicha o‘z faoliyatini tashkil etish” sifatida ko‘rib chiqadi. Uning fikricha ijtimoiy kompetentlik – “bu shaxsiy sifat bo‘lib – kishining ijtimoiy normalar bilan bog‘liq ushbu jamiyat a’zosi sifatidagi mehnat faoliyatidir, bunda jamiyat hayoti uning a’zolari o‘rtasidagi o‘zaro aloqani tartibga soladi. Avvalo etimiologik  jihatdan Kompetentlik tushunchasi – bu biror sohada samarali faoliyat yuritish uchun zaruriy tajriba va kerakli bilimlar, kompetensiyalar tizimidir. M.I.Lukyanova o‘qituvchining psixologik-pedagogik saloxiyati asosida  pedagogik  faoliyat uchun yuqori darajadagi professional tayyorgarlik va o‘quv jarayonida  talabalar bilan samarali  o‘zaro munosabatlarga ega bo‘lgan  shaxsning o‘ziga xos xususiyatlarini tushunadi  psixologik  va pedagogik  kompetensichya  tarkibiy qismi sifatida u psixologik va pedagogik  yo‘nalishlarning bloklarini ko‘rib chiqadi degan fikrlarni bildiradi. Ijtimoiy kompetentlikning quyidagi komponentlari mavjud bo‘lib, ushbu komponentlar turli yosh davrlaridagi insonlarda jamiyatdagi ijtimoiy institutlarning tuzilishi va faoliyat olib borishiga doir ma’lumotlarni, ijtimoiy rolga qo‘yilgan talablar va kutishlarga oid bilimlarni, ijtimoiy rolga xos bo‘lgan xulqni egallash malakasini, umuminsoniy normalar va qadriyatlarga oid hamda kishining o‘zi haqidagi tasavvurlari, o‘zini ijtimoiy sub’ekt sifatida idrok etish bilan bog‘liq bo‘lgan samarali ijtimoiy hamkorlik ko‘nikmalari va malakalarini shakllantiradi. Ijtimoiy kompetentlikni shakllanishi  o‘qituvchilardan quyidagi ijtimoiy xulq malakalarini ham talab etadi.
  • o‘zaro birgalikdagi harakat malakalari;
  • stress(zo‘riqish)li vaziyatlardagi adekvat xulq malakalari;
  • ijobiy muloqot malakalari;
  • boshqalarni tushunish va o‘z-o‘zini baholash malakalari;
  • o‘z xulqini idora etish malakalari;
  • hissiy xolatlar va emotsiyalarni boshqarish;
Shu sababli kompetentlik “noan’anaviy vaziyatlar, kutilmagan hollarda mutahassisning o‘zini qanday tutishi, muloqotga kirishishi, raqiblar bilan o‘zaro munosabatlarda yangi yo‘l tutishi, noaniq vazifalarni bajarishda, ziddiyatlarga to‘la ma’lumotlardan foydalanishda, izchil rivojlanib boruvchi va murakkab jarayonlarda harakatlanish rejasiga egalikni anglatadi. Kompetentlik tuzilmasida ijtimoiy kompetentlikka alohida o‘rin berilgan bo‘lib, u o‘zida turli hayotiy sohalardagi ijtimoiy hamkorlikka bo‘lgan qobiliyat va ijtimoiy moslashuvchanlikni aks ettiradi.[2] -muvaffaqiyatga erishish motivatsiyasini  boshqara olish; –  o‘quv faoliyatini takomillashtirib borish; – faoliyatga tanqidiy va ijodiy yondashish; –  o‘rtoqlari bilan ijodiy hamkorlikka erishish; -irodaviy sifatlarini rivojlantirib borish; – ishchanlik qobiliyatini rivojlantirish; -kreativlik xususiyatlarini rivojlantirib borish; – salbiy odatlarni bartaraf etib borish; -o‘ziga ob’ektiv baho berish; -ijobiy sifatlarni o‘zlashtirish choralarini izlash yo‘lida olib boradigan  amaliy harakati  o‘qituvchining  o‘z ustida ishlashini ifodalaydi. Ijtimoiy kompetensiya – ijtimoiy malakalar (majburiyatlar) xisoblanib, kishiga jamiyat hayotidagi normalar va qoidalarni adekvat (o‘zaro mos) tarzda bajarish imkoniyatini beradi va inson o‘z navbatida o‘z menining anglay boshlaydigan ilk bolalik davrlaridan boshlab ushbu normalar va qoidalarni ota-onasining yordami bilan egallay boshlaydi.[3] Ma’lumki oldingi ta’lim ko‘proq akademik bilimlar berishga  qaratilgan bo‘lsa, bugungi kunda   o‘qituvchilarning chuqur nazariy bilimlarga ega bo‘lishi bilan birgalikda, ularning amaliy ko‘nikmalarini  rivojlantirishga alohida ahamiyat qaratilmoqda.     O‘qituvchilarning  izchil  ravishda o‘zining kompetentlik sifatlarini rivojlantirib   borish yo‘lida amaliy harakatlarni tashkil etish muammosi psixologiyadagi yetakchi muammolardan biridir. Bu muammolar yechimi  o‘qituvchilar o‘z kompetentlik sifatlarini rivojlantirib borishi uchun o‘z ustida ishlashi  jarayonida  o‘z aksini topadi: Ijtimoiy kompetentlik asosini jamiyat, undagi xulq-atvor usullari va qoidalari haqidagi bilimlar tashkil etar ekan, maktab o‘quvchisi uchun jamiyat, keng (dunyo, mamlakat) va tor (oila, maktab, mahalla) davrada aks etadi”.[4] Uning muammolarni hal etish bilan bog‘liq mustaqil bilish, ijtimoiy-fuqarolik, ijtimoiy-mehnat, madaniy-xordiq kabi komponentlar kiritiladi. Shuning uchun    o‘qituvchilar kompetentliklarini rivojlantirishning muhim yo‘llaridan biri, o‘qituvchilarda o‘zini o‘rab turgan kishilar bilan birgalikda harakat qila olish, o‘zini tutish usullariga doir bilimlarni shakllantirishdan iborat. Ushbu xolatda ijtimoiy moslashish uchun o‘zaro hamkorlikdagi faoliyati ijobiy ta’sir ko‘rsatadi, o‘qituvchi o‘z tengdoshlari va kattalar bilan xamkorlikda faoliyat olib boradi. O‘z fikrini boshqalarnikidan ajrata olish tufayli o‘qituvchi o‘z shaxsiy “Men”ining imkoniyatlarini chamalay oladi, ko‘pgina hayotiy vaziyatlar uning xulq-atvori, o‘zini tutishiga bog‘liq ekanligini tushunib yetadi, shu asnoda muammoli vaziyatlarni hal etish ko‘nikmalarini egallaydi. Jumladan, zamonaviy ijtimoiy-iktisodiy sharoitlarda kasbiy o‘zini o‘zi boshkarish jarayonida shaxsning kasbiy rivojlanishining eng to‘lik psixologik shakllari, kasbiy kompetentlikning rivojlanish xususiyatlari E.F.Zeer tomonidan  o‘rganilgan. Bu asosda o‘qituvchida muvaffaqiyatga erishish motivatsiyasini  boshqara olish xususiyati, faoliyatga tanqidiy va ijodiy yondashishi,  xamkasblari bilan ijodiy hamkorlikka erishish, irodaviy, ishchanlik qobiliyati, kreativlik xususiyatlari va salbiy odatlarni bartaraf etib borishi uchun  imkoniyatlar yaratiladi.  Buning uchun dars jarayonida xam turli interfaol usullardan foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi O‘qituvchilardan   o‘z faoliyatga tanqidiy,  ijodiy yondashish,  xamkorlikda ishlashni va tahlil qilishni o‘rganishadi. Har bir o‘qituvchi o‘zining  kasbiy kompetentlik sifatlarini shakllantirishda mutaxassislar tomonidan kasbiy faoliyatni amalga oshirish uchun zarur bilim, ko‘nikma va malakalarning egallanishi  va ularni  yangi ma’lumotlarni  izlab  topish ularni qayta  ishlash va o‘z faoliyatida qo‘llay olishni taqoza etadi.Kasbiy kompetentlik sifatlari mutaxassislik bilimlarini  doimo  boyitib borishni, yangi axborotlarni o‘rganishi, muxim ijtimoiy talablarni  anglay olishi amalda yuqori darajada ko‘llay olishlari  uchun xamkorlikda ishlash  ijobiy samara beradi. Xulosa o‘rnida shuni ta’kidlash mumkinki, shaxsning integrativ xususiyatini boshqacha aytganda , bo‘lajak  mutaxassislar shaxsiy sifatlarin bilim malaka va amaliy tajribasi,  qobiliyatlari  kadriyat yo‘nalishlarini ifoda etadi, o‘qituvchilarda   kompetentlik sifatlari rivojlanishga qaratilgan harakatlar asosan   ta’lim muassasalaridanoq boshlanadi.        O‘qituvchi buning uchun turli  fan asoslarining nazariy va amaliy asoslarini chuqur o‘rganib fan yangiliklaridan  doimo    maqsadga muvofiq  foydalanish   asosida kompetentlik sifatlarini rivojlantirib bormog‘i   kerak, shuningdek, ta’limning faol usullarini ( trening darslari, ko‘rgazmali dars, auksion dars va hokazo) ham o‘zlashtirib olgan bo‘lishi kerak. Shunday qilib,   kompetentlik – shaxs ustanovkalari va ma’naviy qadriyatlari, shaxsiy psixologik xususiyatlar tizimiga asoslanuvchi, o‘zaro bir-biriga yaqin ijtimoiy kompetensiyalar majmuasi bo‘lib,  o‘qituvchilarning  kasbiy kompetentligi shakllanishiga va turli ijtmoiy rollarni samarali bajarishga imkoniyat beradi. O‘qituvchilarning  kasbiy kompetentligi pedagogik faoliyatni amalga oshirish jarayonida  bilimlarga  qadriyatlarga asoslanib rivojlanib boradi.   Albatta  o‘qituvchilarda  kompetentlik sifatlari   rivojlanishi uchun imkoniyat bo‘ladi,  ta’lim muassasalarida ijtimoiy foydali faoliyat motivatsiyasi rivojlanadi va mustahkamlanadi. Foydalanilgan adabiyotlar
  1. 1. Andreeva G.M. Sotsialnaya psixologiya. M., Aspekt press, 1996.37s
  2. Beliskaya G.E. Sotsialnaya kompetensiya lichnosti. Soznanie lichnosti v krizisnom obщestve. M.,-Masyagina1995.-24 s.
  3. 3. P. Formirovanie sotsialnoy kompetensii buduщix pedagogov: Avtoref. dis. kand.ped.nauk. – Astraxan, 2008. –54,55s.
  4. T.G‘afforova. Boshlang‘ich ta’limda zamonaviy pedagogik texnologiyalar “Tafakkur”nashriyoti.T.:2011.-112b
5.Lukyanova M.I. psixologo-pedagogicheskaya kompetentnost uchitelyayu// Pedagogika -2001.-№10 s56-61         [1] Андреева Г.М. Социальная психология. М., Аспект пресс, 1996.37с     [2] Белицкая Г.Э. Социальная компетенция личности. Сознание личности в кризисном обществе. М.,-Масягина1995.-24 с. [3] Г. П. Формирование социальной компетенции будущих педагогов: Автореф. дис. канд.пед.наук. – Астрахань, 2008. –54,55с. [4] Т.Ғаффорова. Бошланғич таълимда замонавий педагогик технологиялар  “Тафаккур”нашриёти.Т.:2011.-112б