Qilichova Marhabo Xudoyqulovna
JDPI “Maktabgacha ta’lim” fakulteti,
“Maktabgacha ta’lim metodikasi” kafedrasi o‘qituvchisi
ANNOTATSIYA
Ushbu maqolada maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni tarbiyalashda xorijiy tajribalarning o‘ziga xos jihatlari yoritilgan. Asosan Yaponiya, Koreya, AQSH, Germaniya, Buyuk Britaniya, Rossiya davlatlarining maktabgacha ta’lim tizimida bolalarni tarbiyalashning o‘ziga xos jihatlari o‘rganilgan. Shuningdek maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiya vositasini to‘g‘ri tanlash haqida aniq takliflar berilgan. Shuningdek xorijning ilg‘or tajribalaridan foydalanishda tahliliy yondashish kerakligi ta’kidlangan. Hamma milliy tarbiya tizimining o‘ziga xosligi ham yoritilgan va O‘zbekistondagi maktabgacha ta’lim va tarbiyaning asosiy vazifalari ko‘rsatib berilgan.
KALIT SO‘ZLAR: maktabgacha ta’lim va tarbiya, tarbiyachi pedagog, xorijiy tajribalar, rivojlangan davlatlar, tarbiya vositasi, O‘zbekiston, Yaponiya, Koreya, AQSH, Germaniya, Buyuk Britaniya, Rossiya, konsepsiya, umummilliy dasturlar, bola, shaxs, fuqaro, ilg‘or tajribalar, milliy harakatli o‘yinlar, texnokratik, informatsiya, zamonaviy pedagogik texnologiyalar, oila, ona, burch, pozitsiya.
KIRISH
O‘zbekiston ta’lim sohasini isloh qilishda jadallik bilan odimlab bormoqda. CHunki bugungi kunda amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlarning maqsadi O‘zbekistonning istiqboldagi taraqqiyotini ta’minlaydigan barkamol avlodni voyaga etkazishdir. Bu borada sharq mutafakkiri Abu Nasr Farobiy “Ta’lim-tarbiyaning asosiy vazifasi mavjud jamiyat uchun etuk insonni tarbiyalash hisoblanadi”[1,17-bet]-degan edi.
Darhaqiqat, ta’lim-tarbiya sohasida amalga oshirilayotgan islohotlarning bosh mezoni jismonan va ma’nan sog‘lom, intellektual salohiyatli avlodni tarbiyalashga qaratilgan. Mana shu ta’lim-tarbiya tizimining boshlang‘ich bo‘g‘ini maktabgacha ta’lim va tarbiya hisoblandi. So‘nggi yillarda O‘zbekistonda maktabgacha ta’lim tizimini isloh qilish va rivojlantirishga qaratilgan qonunlar, qarorlar qabul qilinib, amaliyotga joriy etilmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi «O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida»gi PQ 4312-sonli Qarori[2]- misolida ko‘rsak, mazkur konsepsiya maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish, bolalarning sifatli maktabgacha ta’limdan teng foydalanishini ta’minlash, maktabgacha ta’lim xizmatlarini rivojlantirish, bir so‘z bilan aytganda, maktabgacha ta’lim tizimini rivojlantirishning maqsadli vazifalarini qamrab olgan bo‘lib, jarayonning ustuvorliklari va bosqichlarini belgilab beradi.
Shuningdek maktabgacha ta’lim-tarbiya tizimini yanada rivojlantirishda xorij tajribalarini o‘rganish, ularning yutuqlarini tahlil qilish hamda milliy tarbiyadan voz kechmagan holda rivojlangan davlatlarning ilg‘or tajribalarini amaliyotga joriy etish talab etiladi.
Shunga muvofiq bir nechta xorijiy rivojlangan davlatlarning ilg‘or tajribalari tahlil qilindi.
ASOSIY QISM
YAponiya davlatida bolalarni olti yoshga to‘lishi bilan maktabga berishadi. Unga qadar bolalar bog‘chada ta’lim-tarbiya olishadi. Bog‘cha davrida bolalarga pedagoglar sodda hisob-kitoblarni, shuningdek, “xiragana” va “katakana” alifbolarini o‘qishni o‘rgatishadi.[3] Maktabgacha ta’limga Yaponiyada katta e’tibor beriladi, chunki psixologlarning ta’kidlashicha 5 yoshgacha inson bilimlarning 70%ni, qolgan 30%ni butun qolgan umri davomida o‘zlashtirar ekan.
Yaponlarda maktabgacha tarbiya odatda oiladan boshlanadi. YApon ayollari uchun onalik birinchi o‘rinda turadi. Ko‘pgina yapon ayollarining aytishlaricha, bola tarbiyasi-hayotlarining maqsadlaridir. YAponiyada maktabgacha ta’lim muassasalarining 59,9 foizi xususiy, 40,8 foizi davlatnikidir.
Yapon bog‘chalarida bolaning ilk yoshidanoq o‘ziga xos bo‘lgan tarbiya usullaridan foydalanib, hayotda uchraydigan muammolarni har etishga doir ko‘nikmalari bosqichma-bosqich shakllantirib boriladi.
Masalan;
1 yoshda bolada o‘ziga ishonch hissini uyg‘otishga o‘rgatishadi;
2 yoshda amaliy san’at orqali qo‘l mehnatiga o‘rgatiladi;
3 yoshda bolalarda burch hissi tarbiyalanadi;
4 yoshda yaxshilik va yovuzlikni farqlashga o‘rgatiladi;
5 yoshda bolada liderlik hislatlari tarbiyalanadi, ularni mustaqillikka o‘rgatishadi, rejalar tuzishga va ularni bajarishga doir ko‘nikmalar shakllantiriladi.
Yaponiyada bolalar va qizlar turlicha tarbiyalanadilar. O‘g‘ilga oilaning bo‘lajak tayanchi sifatida qaraydilar va bolalikdanoq qiyinchiliklarni yengishga o‘rgatadilar. Qizlarni ham bolalikdanoq uy ishlariga tayyorlaydilar.
Yaponiya bog‘chalarida bolalarni 8 kishilik kichik guruhlar-“xanlarga” bo‘ladi. Bu bolalarga bog‘chada o‘z ish o‘rnilari ajratiladi, ular o‘z “xanlariga” nom tanlaydilar. Shu tariqa eng kichik yoshdan jamoada ishlashni o‘rgatadilar. Bu guruhdagi har bir tarbiyalanuvchi guruhda o‘z o‘rniga ega bo‘lishga doir ko‘nikmalar shakllantiriladi.
Yaponlar ekologik tarbiyaga ham katta e’tibor qaratishadi. Ular bugungi kunda preslangan chiqindilardan butun boshli bir orolni barpo etmoqda. Bunda albatta bolalarning ham hissasi bor. [8, 669-bet.]
Maktabgacha ta’lim
AQSHda maktabgacha ta’lim muassasalarida, jumladan, ijtimoiy va xususiy yasli, bog’cha va maktabgacha tayyorlov markazlarida amalga oshiriladi. Davlat faol ravishda maktabgacha ta’lim muassasalarining ta’lim berish vazifasini qo’llab – quvvatlaydi va bolalarning maktabgacha ta’lim olishi va maktabga tayyorlanishi uchun moliyaviy yordam ko’rsatadi.
5 yoshli ko’plab amerika bolalari bolalar bog’chalarida tayyorlov sinflarda ta’lim olishadi. Bu sinfda bolalar boshlang’ich maktabda o’qish uchun tayyorlanishadi, ya’ni asta – sekin o’yindan o’qish, yozish va boshqa kerakli ko’nikmalarni o’zlashtirishga o’tishadi. Ijtimoiy maktabgacha ta’lim muassasalarida 60 foiz besh yoshli bolalar ta’lim oladi, ammo ko’plab ota – onalar xususiy maktabgacha ta’lim muassasalarini ma’qul ko’radilar.
Koreyada bolalar bog‘chalari umumiy ta’lim dasturining bir qismi hisoblanmaydi, ota-onalar bolalarni xususiy muassasalarga topshiradilar. Bolalar bog‘chasiga bolalar 3 yoshdan 5 yoshgacha qabul qilinadi. Olti yoshga to‘lgan bolalar odatda maktabga boradi. 1980-yillardan boshlab bolalar bog‘chalari va maktabgacha muassasalarga boradigan bolalar soni keskin o‘sdi: bunda 901 ta muassasaga 1980 yilda 66 433 bola borgan bo‘lsa, 1987 yilda 7 792 muassasa mavjud bo‘lib, ulardagi bolalar soni 397 020 taga etdi. Ulardagi tarbiyachi va pedagoglar soni ham ortdi, ularning katta qismini ayollar tashkil etdi.
Koreya bog‘chalari quyidagi turlarga bo‘linadi: boshlang‘ich; o‘rta; yuqori.
Janubiy Koreya maktabgacha ta’lim tizimi asosan bolaning boshlang‘ich har tomonlama rivojlantiruvchi ko‘nikmalarni o‘rgatishga qaratilgan. Bolalar uch yoshdan boshlab koreys va ingliz tillarida o‘qish va yozishni o‘rganadilar. Shu yoshdan boshlab bolajonlar matematika sir-asrorlarini o‘rganadilar. Koreyslar bolalarning jismonan sog‘lom va baquvvatligiga, shuningdek musiqa darslarining o‘zlashtirishiga alohida e’tibor qaratadilar. Bog‘chadan boshlab bolalarga judayam katta hajmda uyga vazifalar beriladi, ingliz tili darslarida alohida so‘z va jumlalarni tarjima qilishdan tashqari, bolalar o‘z fikr va qarashlarini ingliz tilida ravon va sodda so‘zlashni o‘rganadilar.
Koreyada boshlang‘ich ta’lim uchun o‘quv yilida 1 martga qadar 6 yoshdan yuqori bo‘lgan bolalar qabul qilinadi. Lekin 5 yoshli bolalar ham o‘qishga kirishga huquqli bo‘lib, buning uchun maktab mas’ul shaxsining ruxsatnomasini olishi lozim bo‘ladi.
Bolalar bog‘chasining asosiy vazifasi oilalarni har tomonlama rivojlanishi uchun sharoit yaratishdan iborat. Bog‘chalarda asosan musiqa, rasm, hisoblash darslari o‘tiladi. Koreys bog‘chalarida bolalarda mustaqillikni shakllantirishga katta e’tibor beriladi.[4, 47-48-betlar]
Buyuk Britaniyada odatda ta’lim berish o‘rganilayotgan predmet yoki o‘qituvchiga emas, balki bolaga yo‘naltiriladi. Bunday yondashuv ingliz ta’limi tarixiga asoslanib, uning rivojiga Russo, Frebel, Montessori ta’sir ko‘rsatganlar. Ular bolaning individualligini rivojlantirish va mustaqilligini himoya qilish kerak, deb hisoblaganlar. Maktabgacha tarbiyaning asosiy maqsadlari: har bir bolaning ehtiyoji va uning manfaatlarini qondirish, bolalar o‘rtasidagi farqni hurmat qilish. Bunda bola o‘qish uchun ichki intilishga ega, qiziquvchan va tabiatan serg‘ayrat, deb taxmin qilinadi. O‘qitish bolaning o‘zi taklif qilgan o‘yin davomida olib borilishi kerak. Ustozning asosiy vazifasi bolaga uqtirish yo‘li bilan emas, balki o‘yinni qo‘llab turish, unga tadqiqot o‘tkazish uchun turli materiallar taqdim etishdan iborat. [5]
Germaniya qonunlarida maktabgacha ta’lim olishning bepul huquqi belgilangan. Bolalarni 4 oyligidanoq yasliga olib borish mumkin. Ko‘pchilik nemislar bu huquqdan foydalanadilar. Nemislarda keksa avlod vakillari bo‘lmish buvi va buvalar nevaralar tug‘ilgandan so‘ng nafaqaga chiqib, ularga qarash majburiyatlari tushunchasi yo‘q. SHuning uchun ota-onalar bolalarini bolalar bog‘chalari va yasliga berishga majbur bo‘ladilar.
Germaniya maktabgacha tarbiya muassasalarining (MTM) rang-barang shakllari va turlari quyidagicha:
- Waldkindergarten (nemischa Wald so‘zidan – o‘rmon, Kindergarten – bolalar bog‘chasi). Bunday bolalar bog‘chalarini yaratish fikri Skandinaviyada boshlangan. Ko‘pincha bunday bog‘chalar o‘rmonda joylashadi. Bolajonlar doimo ochiq havoda bo‘ladilar, daraxtlar va boshqa o‘simliklarni o‘rganadilar, tabiiy materiallardan turli narsalar yasaydilar. Bolalarga tabiatni sevish va uni asrab-avaylash o‘rgatiladi.
- Bauernhofkindergarten (nemischa Bauernhof so‘zidan – dehqon xovlisi, qo‘rg‘oni; Kindergarten – bolalar bog‘chasi). Bunday bog‘chalar dexqon xo‘jaliklarida, fermalar yoki ularga yaqin erlarda joylashgan bo‘ladi. Bolalar kuchlari yetguncha fermerlarga mollarni boqishda, dala va bog‘larda sabzavot va mevalar o‘stirishda yordam beradilar.
- Reggio-Kindergarten. Bunday bolalar bog‘chalarini yaratish konsepsiyasi Italiyaning Rejio-Emilio shahrida paydo bo‘lgan va nomi ham shundan olingan. Bunday maktabgacha tarbiya muassasasi bozor (yarmarka) maydonini eslatuvchi – o‘rtada katta bir xona (xoll) va undan shaharchaning turli «mavzelariga» – kichik xonalarga chiquvchi inshootni eslatadi. Bunday turdagi bog‘chalarda bolalar joylashgan muhit asosiy tarbiyachi deb ataladi. Har kuni ertalab bolalar tarbiyachi bilan katta xonada yig‘ilishib, kun rejasini maslahatlashadilar, so‘ngra xonalarga tarqalishadi. Bitta xona qurilish va turli konstruktorlar yig‘ish xonasiga aylantiriladi. Bu erda bolalar kubiklar o‘ynashi, konstruktorlar yig‘ishi mumkin. YAna rasm chizish xonasi ham bor, odatda u erda bo‘eqlar va devorlarga vatman qog‘ozlar osib qo‘yilgan. Bolalarga maxsus kiyim kiygazib ko‘yiladi va ular xohlagan erlariga – devorlar, pol, bir-birlariga rasm chizishlari mumkin. Bu erda hunarmandchilik, musiqiy va boshqa xonalar ham bor. Bunday bog‘chalarda tarbiyachilar bolalarga faqat atrofdagi joyni o‘zlashtirishlarida ko‘maklashadilar.
- Freinet-Kindergarten. Maktabgacha pedagogikaning bu yo‘nalishi o‘z nomini bolalar tarbiyasiga o‘ziga xos yondashish usulini ishlab chiqqan italiyalik oilaviy juftlik familiyasidan olingan. Bu yo‘nalishning asosiy tamoyili – bolaning butunlay erkinligi va mustaqilligidir. Fraynet-bog‘chasida bolalar nima qilishlari, qanday o‘yin o‘ynashlari, nima bilan shug‘ullanishlari, qachon ovqatlanishlari va uxlashlarini o‘zlari hal qiladilar. «Bolalar konferensiyasi» deb atalmish yig‘ilishlarda bolalar MTM doirasida hulq-atvor qoidalarini o‘zlari belgilashadi. Bunday bog‘chalarda ijod qilish, syujet-rol o‘yinlari, eksperimentlar, tabiat qo‘yni yoki shaharning korxona va tashkilotlariga ekskursiyaga borishlarga kata ahamiyat beriladi.
- Integratsion bolalar bog‘chalari. Bunday turdagi MTMlarda sog‘lom bolalar bilan birgalikda jismonan va ruhiy nosog‘lom bolalar birgalikda tarbiyalanadi. Bunday sharoit oddiy bolalar uchun chidamlik, bag‘rikenglik va hurmat qilishni o‘rganishga ajoyib imkoniyat, deb qaraladi. Imkoniyatlari cheklangan bolalar jamiyatdan ajralgan holatda bo‘lmaydilar, o‘z tengdoshlari bilan muloqot va hamjihatlikdabo‘lishni o‘rganadilar. SHunday bog‘cha va maktablarning soni ko‘pligi Germaniyada nogironlarning yashashi, ta’lim olishi va o‘zini namoyon qilishi uchun qulay sharoitlar yaratadi.
- Internatsional bolalar bog‘chalari. Bunday MTMlar emigrantlar uchun yaratilgan bo‘lib, ko‘pincha ularni emigrantlarning o‘zlari farzandlari uchun tashkil etadilar. Germaniyada turk-nemis, yahudiy, rus-nemis bolalar bog‘chalari juda ko‘p. Bu muassasalarning konsepsiyasi bilingvallik 1 tamoiyiliga asoslangan. Ya’ni, guruhlarda doimo bolalar bilan ona tilida so‘zlovchi tarbiyachi bilan birga nemis tilida so‘zlovchi tarbiyachi ham bo‘ladi. Bunda bolalar ham ota-onalarining tilini, ham nemis tilini o‘rganadilar.
Rus-nemis bog‘chalarida ko‘pincha Rossiya mualliflarining dasturlaridan foydalaniladi. Unda Rossiyada nishonlanadigan an’anaviy – Maslennitsa, 8-mart, yangi yil kabi ko‘p bayramlarga bag‘ishlangan mashg‘ulotlar ham bor.[6]
Rossiya Federatsiyasi ta’lim doirasidagi davlat siyosati mamlakat Konstitutsiyasi va «Ta’lim to‘g‘risida»gi qonunida o‘z aksini topgan gumanizm va demokratiya g‘oyalari asosida qurilgan. Bu hujjatlarda ta’lim insonni davlat, jamiyat va shaxsning o‘z manfaatiga maqsadli yo‘naltirilgan o‘qitish va tarbiyalash jarayoni ekanligi to‘g‘ridan-to‘g‘ri ko‘rsatilgan.
Rossiya ta’limining tarkibini o‘quv dasturlari va turli pog‘onali davlat standartlari hamda yo‘nalishlari, shuningdek boshqaruvchi tashkilotlar – ta’lim tizimidan tashqari va ta’lim tizimiga bo‘ysunuvchi muassasalar tashkil etadi. Maktabgacha ta’lim Rossiya Federatsiyasida o‘qitish tizimining birinchi pog‘onasidir. Eng kichik yoshdagi bolalar uchun ham ta’lim olish imkoniyatini berish g‘oyasi 1918 yilda «Yagona mehnat maktabi to‘g‘risidagi Nizom» vujudga kelgandan so‘ng paydo bo‘lgan. Nizom qabul qilingan kundan boshlab har bir bola tug‘ilganidan boshlaboq o‘qish huquqiga ega bo‘lishi mumkinligi kafolatlangan.
Rossiyadagi maktabgacha ta’lim tizimi doimo o‘zgaruvchan holatda bo‘lib, u muntazam ravishda yangilanadi, ko‘rinishini o‘zgartiradi va mukammallashib boradi.
Bola uchun ilk ustozlar uning ota-onasi hisoblanadi. Ular bolalarni go‘dakligidan jismonan, intellektual va axloq masalalarida tarbiyalashlari lozim. Maktabgacha tarbiya muassasalari (MTM) faoliyati oilalarga bilim olish va tarbiyaning keyingi bosqichida yordam berishga qaratilgan.
Rossiyaning maktabgacha ta’lim tizimi «O‘quv jarayonni modernizatsiyasi Konsepsiyasi»ga asoslangan. Bu konsepsiyada ta’limning sifat ko‘rsatkichlarini ta’minlashga muhim ahamiyat berilgan. Bu hujjat ta’lim to‘g‘risidagi qonunga, Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasiga, MTM to‘g‘risidagi Namunaviy nizomlarga va Ta’lim vazirligining boshqa qarorlariga asoslangan. Bu Konsepsiyada alohida tashkilotlarning foydali tajribasi asosida o‘qitish mazmunini yangilash kerakligi haqida so‘z yuritiladi.[7]
XULOSA
Umuman olganda, maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiya usulini to‘g‘ri tanlash, ta’lim va tarbiyani uzviy bog‘liq ravishda olib borish talab etiladi. Shunday bo‘lsada Sharq mamlakatlarida ta’lim-tarbiya jarayonida tarbiya ustuvor vazifa sifatida yuzaga chiqadi. Chunki shaxsni shakllantirishda bizda asosiy urg‘u tarbiyaga beriladi. Sababi ahloqiy tarbiya shaxs kamolotida muhim o‘rin egallaydi. Shu bilan birga fuqaro tarbiyasi bilan bog‘liq ravishda shaxsda “davlatga mansublik”, “vatanparvarlik”, “mas’uliyatlilik”, “hayotiy pozitsiyaga ega bo‘lish” kabi hislatlar shakllantiriladi. Tarbiyaning bu usuli millat tarbiyasida ham katta ahamiyat kasb etadi. Millatning qadriyatlarning anglashi, hurmat qilishi, ezgu g‘oya va mafkuralar atrofida birlashishi albatta ularning yoshlikdan olgan tarbiyasiga bog‘liq bo‘lib qoladi.
Xulosa o‘rni shuni aytimiz mumkinki, bugungi kunda maktabgacha ta’lim va tarbiya tashkilotlarida tashkil etiladigan ta’lim-tarbiya jarayoniga yangicha yondashuv talab etiladi. Bunda rivojlangan xorijiy davlatlarning ilg‘or tajribalarini o‘rganish, tahlil qilish hamda filtrlash orqali milliy va zamonaviy ta’lim-tarbiya tizimiga joriy etish kerak bo‘ladi. Masalan, bola tarbiyasi borasida yapon pedagoglari yosh yapon avlodini saqlab qolish vositasini O‘zbekistondan topishdi. Bugungi kunda bizning ayrim odamlarimiz “zamonaviy emas”, deb o‘ynamay qo‘ygan harakatli o‘yinlarni to‘plab, olib ketib, o‘zlarining superzamonaviy bolalariga o‘rgatishayotgan ekan. Sababi-zamonaviy bolalar o‘yinlari haddan ortiq texnokratlashib ketgan. Ularda insoniy ruh, joziba, zavq va tuyg‘ular kam. Demak, biz tarbiya usulida o‘zimizning milliy tarbiya vositalarimizdan ham unumli foydalanishimiz kerak ekan. Zamonaviy pedagogik texnologiyalari asosida ishlab chiqilgan didaktik o‘yinlar bilan birga qatorda ajdodlarimizdan meros bo‘lib qolgan milliy o‘yinlardan ham unutmasligimiz kerak. Chunki bu o‘yinlar o‘ziga xos shunday xususiyatlarga egaki, u orqali bolalarda intimozlilik, uyushqoqlik, irodalilik kabi ijobiy fazilatlar muayyan harakatlar orqali shakllanadi. Albatta bunda bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi.[9, 634-bet]
Demak, maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiya vositasini tanlashda milliy xarakterdagi ahloqiy, jismoniy, mehnat tarbiyasi kabilardan voz kechmasdan xorijning ilg‘or tajribalarini moslashtirish kerak bo‘ladi. Shundagi maktabgacha ta’lim tashkilotlari o‘rtasida sog‘lom raqobat vujudga keladi. Bu jarayon esa o‘z navbatida yangi O‘zbekiston, uchinchi Renesans uchun sog‘lom, bilimli va intellektual salohiyatli avlodni voyaga yetkazishga xizmat qiladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. |
Niyozov G‘., Ahmedov Q., Tojiboev Q. Sharq allomalari va ma’rifatparvar adiblarning barkamol avlod tarbiyasiga oid ma’naviy – ahloqiy qarashlari. T.: “O‘zbekiston”, 2010, 17-bet. |
2. |
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida»gi PQ-4312-sonli Qarori. 2019 yil 8 may. https://lex.uz. |
3. |
https://capitalsc.ru/yaponskiy-alfavit/ |
4. |
Fazilova D.X.Xorijiy tajribalardan foydalanish va innovatsion texnologiyalar modulidan o‘quv–uslubiy majmua. jizzax, 2021, 47-48-betlar. |
5. |
http://sdo-journal.ru/journalnumbers/anglijskaja-sistema-do.html |
6. |
http://razvivash-ka.ru/sistema-doshkolnogo-obrazovania-v-germanii/ |
7. |
https://edunews.ru/education-abroad/sistema-obrazovaniya/doshkolnoe.html |
FOR REFERENCE |
8. |
Qilichova M.Kh, Hamrayeva E. Issues of formation of ecological knowledge and culture in preschool educational institutions. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR). Vol 10, Issue 4, April 2021, P.669. Impact Factor:SJIF-2021=7.699. |
9. |
Qilichova M.X. Maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyalanuvchilarida ijodiy fikrlash qobiliyatini shakllantirish usullari. “XXI asr ta’lim tizimida innovatsion va integratsion yondoshuvlar” mavzusidagi Xalqaro ilmiy – amaliy onlayn konferensiyasi materiallari Jizzax: 2021 yil, 634-bet. |