O‘ZBEK ADABIYOTINING NODIR DURDONASI “QISSASI RABG‘UZIY” MA’NAVIY BARKAMOLLIK ASOSI
Dunyo xalqlari orasida o‘zbek xalqi eng ko‘p ma’naviy merosga ega bo‘lgan
xalqlardan biridir. Bu ma’naviy meros ming yillar davomida xalqimiz uchun
qudratli ma’naviyat manbai bo‘lib xizmat qilib kelmoqda. Ularni xalqimiz uzoq
vaqt davom etgan turli tazyiqlarga qaramay bugungi Mustaqillik kunlarigacha
saqlab keldi. Xalqimizning ana shunday qadimiy ma’naviy merosidan biri
Nosiruddin Rabg`uziyning “Qisasi Rabg`uziy” asaridir. U turkiy (o‘zbek)
adabiyotda qissa janrining ilk namunasi hisoblanadi.
Adabiyotshunos olim E.Fozilov ta’kidlashicha «Qisasi Rabg‘uziy» kitobiga
yozgan so’z boshisida asar hijriy hisob bilan 710 yilning hut oyi va melodiy
hisob bilan 1310 yilda yozilgan, deya ta’kidlaydi (I. 7-bet). Bunday xatolik
hijriy-qamariy yilni melodiyga aylantirishdan kelib chiqqan. “Qisasi Rabg’uziy”
72 qissadan tarkib topgan. Asar hamda muqaddima, lirik kechinmalar va
xotima kabi tarkibiy qismlardan iboratdir. Qissalar nasrda, ulardan joy olgan
ba’zi lirik kechinmalar, hikoyatlarning xulosalari va asar xotimasi nazmda
ijod etilgan. Nosiruddin Rabg`uziy Qur’oni Karimda payg’ambarlar haqida
kelgan qissa va hikoyatlarni qayta ishlab, sayqal berib, takomillashtiigan.
Manbalarda ta’kidlanishicha, ijodkor Qur’oni Karimda mayjud bo’lmagan
qissalarni yozishda bir qator mumtoz sarchashmalardan, jumladan, Abu Is’hoq
Nishopuriyning «Qisasul – anbiyo» asaridan va islom diniga oid boshqa
manbalardan foydalangan (O’zbek adabiyoti tarixi, 1-tom, Toshkent,1978,
180-bet).
Axborot manbalari bugungi kunda shu qadar takomillashganki, ta’lim
jarayonida o‘qituvchi eng qulay, eng zamonaviy, eng qiziqarli, eng oson
usullarni qo‘llash orqali o‘quvchiga zaruriy bilimlarni yetkazmasa, ko‘zlangan
ТИЛ ҲӘМ ӘДЕБИЯТ
7
maqsadga erishishi qiyin. Bu undan nafaqat, o‘z fanining bilimdoni, balki o‘z
kasbining fidoyisi, o‘rni kelganda aktyori bo‘lishini talab etadi. Ayniqsa, fan
o‘qituvchisi darslarni tashkil etishda o‘tiladigan mavzuning mazmunidan kelib
chiqib materiallarni o‘quvchilarga singdirish yo‘llarini, qaysi usullarni qo‘llash
yaxshi samara berishini oldindan belgilab olishi maqsadga muvofiq. Ilg`or
pedagogik texnologiyalarni ta’lim jarayonida qo‘llash darslarning sifatini,
o‘quvchilarning fanga bo‘lgan qiziqishlarini oshiradi, ularni mustaqil ishlashga
va ijodiy fikrlashga o‘rgatadi.
Maktablarda va oliy ta’lim muassasalarida o‘qitiladigan barcha
darslarning zamon saviyasiga mos kelishi va ta’lim samaradorligining ortishi
o‘qituvchining mavzu materialini tasviriy va ovozli texnik vositalardan
foydalanib, jonli obrazlar yarata olishiga bog`liqdir. Yangi asrda jamiyatning
barcha sohalarini shiddat bilan qamrab olayotgan globallashuv jarayoni dunyo
miqyosida adabiyotshunoslik va pedagogika fanining zimmasiga yangidanyangi vazifalarni yuklamoqda. Barchamizga ma’lumki, insonlar o‘rtasidagi
munosabatlarda badiiy adabiyot va pedagogikaning tarbiyaviy ahamiyati katta.
Shunday ekan, fanning imkoniyatlaridan samarali foydalanish kompetensiyasini
rivojlantirish masalasi bilan shug`ullanish zarurligi belgilab berildi.
Asarda har bir qissadagi o‘ziga xoslik ularning kompozision qurilishida
ham ko‘rinadi.Ulardagi bayonda xalq og`zaki ijodining bevosita ta’siri yaqqol
ko‘zga tashlanadi.Shu jihatdan Sulaymon, Luqmon hakim, Nuh, Yusuf
to‘g`risidagi qissalar xarakterlidir. Masalan, Sulaymon to‘g`risidagi qissaning
o‘zi “Sulaymon bilan mo‘rcha” (chumoli), “Sulaymon bilan boyqush”,
“Sulaymon va Samandun dev”, “Sulaymon va hudhud”, “Sulaymon va Bilqis”,
“Sulaymon va burga”, “Sulaymondan hayvonlar tilini o‘rgangan kishi”, “Ho‘kiz
bilan eshak” kabi nomlash mumkin bo‘lgan hikoyatlarga bo‘linadi. Bularning
hammasi alohida- alohida kichik hajmdagi hikoyatlar bo‘lib, ularning har biri
sujet liniyasiga ega. Ularning hammasi qo‘shilib Sulaymon to‘g`risidagi qissani
to‘ldiradi, voqealarning rang-barangligini ta’minlaydi.
Sulaymonning podshohlik shon-shavkati,dabdabasining tasviri esa xuddi
sarguzasht xarakteridagi ertaklarni eslatadi. Bu qissadagi syujet liniyasi
Sulaymonning payg`ambar, podshoh sifatidagi obro‘-e’tiborini yoritishga
muvofiqlashgan bo‘lib, qissa yechimida esa uning oqil va odil shaxs sifatidagi
fazilati namoyon bo‘ladi. Bu bilan Rabg`uziy Sulaymonning payg`ambar va
podshoh sifatidagi mavqeining balandligi-yu, muhimi, uning inson sifatidagi
yaxshi fazilatlarini namuna sifatida tasvirlaydi, shunday kishilarning hayoti,
faoliyati, portreti, xatti-harakati o‘sha davr hukmronlariga o‘rnak bo‘lishi
МУҒАЛЛИМ ҲӘМ ҮЗЛИКСИЗ БИЛИМЛЕНДИРИЎ
8
ko‘zda tutiladi. Sulaymon Dovudning o‘g`liga podshohlik otasidan meros
qoladi.
Xudo farmoni bilan hayvonot-u parrandalar, ins-u jinslar, dev, parilar,
shamol, bulut-hammasi Sulaymonga tobelik ko‘rsatadilar. Oltindan to‘qilgan
beqiyos katta gilamda oltin taxt atrofida kumush kursilarda o‘tirgan vazir-u
fuzalolari, jin-parilari, lashkarlari bilan Sulaymon istagan tomonga shamol
yordamida uchib yuradi, qushlar uning boshiga soyabon bo‘ladi.
Bu hikoyatlardagi voqealar bayonida Sulaymon payg`ambar to‘g`risida
emas, birinchi navbatda, Sulaymon podshoh to‘g`risida gap borayotgandek
seziladi. Sulaymonning payg`ambar sifatidagi karomati ko‘rinmaydi, u faqat
xudoga iltijo qilish orqali turli shon-shavkatga erishib, dev-parilarni tobe
qiladi. Vaholanki, payg`ambarlarga xos dinga da’vat etish bu qissalarda ko‘zga
tashlanmaydi.
“Qisasi Rabg`uziy”dagi personajlar portreti tasvirida xalq og`zaki ijodining
ta’sir kuchi seziladi. Avtor tasvirida personaj real hayotiy kuchdan, ko‘rinishdan
ko‘ra, ko‘proq fantastik qiyofadagi o‘ta bahodir, o‘ta yaxshi yoki o‘ta yomon
xislatlarga ega holda namoyon bo‘ladi: Masalan, Yusufning akalaridan Yahudo
na’ra tortsa, Misr xalqi hushsiz yiqilar ekan. Yoki Muso (payg`ambar)ning
hassasi yerga sanchilganda mevali daraxt, dushmanga qarshi katta ilon, daryoga
ko‘prik bo‘lish kabi xosiyatlarga ega ekan. Yana bir misol. Amalqa qabilasi
odamlari g`oyat uzun bo‘ylik bo‘lib, Bani Isroil ularga o‘n ikkita baquvvat,
novcha kishilardan elchi yuboradi. Ular ancha yurib bir kishining bog`iga kirib
uzum eb tursa, egasi ularni tutib oladi va oltitasini bir engiga, oltitasini boshqa
bir engiga solib shoh huzuriga olib boradi va yengini qoqadi. U yerdagilar
hayron bo‘lib, bu qanday qo‘llik, oyoqlik qurtlar? – deb, kaftlariga olib,
tomosha qiladilar.
Shunday qilib, “Qisasi Rabg`uziy” XIII asr oxiri va XIV asr boshidagi
o‘zbek adabiyoti tarixida proza janri taraqqiyotini belgilashda o‘ziga xos
ahamiyatga ega bo‘lgan yodgorlikdir. Asar, undagi diniy qarashlardan qat’iy
nazar, o‘zining u yoki bu darajadagi dunyoviy motivlari bilan XIII-XIV asr
nasr namunasi va adabiy tili yodgorligi sifatida muhim qimmatga egadir.
“Qisasi Rabg`uziy” asaridagi Dovud payg`ambar qissasida har bir kishi
kasb-hunar bilan tirikchilik qilishi lozimligi mavzusi bayon qilinadi. Asarda
aytilishicha, Dovud payg`ambar kechalari qo‘l ostilaridagi shaharni aylanib,
o‘zlarini tanitmasdan odamlar bilan suhbatlashar ekanlar. Bir kechasi shahar
aylanib yurib, bir kampirga duch keldilar. Undan podshoh “Dovud qanday?”
deb so‘radilar. Kampir esa: “Dovud yaxshi podshohda, ammo uning kasbi
yo‘q. Kasbi bo‘lmaganligi uchun uning tirikchiligi xalqning bo‘ynidadir.
ТИЛ ҲӘМ ӘДЕБИЯТ
9
Aslida, kim bo‘lishidan qat’iy nazar tirikchiligini hamma o‘zi qilish kerak.
Birovning bo‘yniga yukini ortishlik boshqa odamlarga zulm qilishlikdir”-
deydi. Kampirning bu gapi Dovud payg`ambarga qattiq ta’sir qildi. Uylariga
qaytib kelib, tong otguncha yig`ladilar va Alloh taolodan tirikchilik qilish uchun
bir kasb berishni so‘raydilar. Shu sababli Alloh taolo Dovud payg`ambarga
temirchilik kasbini beradi. Hazrati Dovudning qo‘llarida temir mumdek
eriydi. Bu haqda asarda: “Aymishlar, Dovud yalavoch tunla o‘zin belgusiz
qilib ra’iyatlardin so‘rar erdikim, podshoh sizning birla netak muomila qilur?
Aytur erdilar: Yavloq odil turur. Bir kecha andog` so‘zlayurda Mavlo taolo bir
farishtani izdi, bir qurtqa surati uza. Andin so‘radi: “Podshohingiz netak turur?
” teb. Qurtqa aydi: “yavloq odil turur, onchasi bor kishilar molin yeyur”. Dovud
duo qildi: “Iziyo, manga bir harf o‘gratgil. Aning birla qazg`achimni yeyayin.
Xalq mani so‘zlamasunlar”. Mavlo taolo bir taqachilik sanoatin anga o‘gratu
berdi. Aymishlar, temur Dovud ilkinda mumtek yumshar erdi”. Darhaqiqat,
“Qisasi Rabg`uziy” asaridagi Dovud payg`ambar qissasida har bir inson kasb
o‘rganib, shu kasbi bilan o‘z tirikchiligini o‘tkazishi lozimligi uqtiriladi. Inson
o‘z qo‘li kuchi, kasbi, mehnati bilan ajoyib narsalarni yaratadi. U inson kasbi
bilan xalqning hojatini chiqaradi va uning olqishiga sazavor bo‘ladi. Qissasi
Rabg`uziy asari turkiy xalqlar orasida tarqalgan. U payg`ambarlar haqidagi
qissalardan iboratdir. Bu asar o‘zbek nasrining eng qadimiy namunalaridan
biridir. Unda XIII asr oxiri XIV asr boshlaridagi o‘zbek adabiyotining bir
qator o‘ziga xos xususiyatlari juda yorqin namoyon bo‘lgan. Rabg`uziyning
payg`ambarlar, olam va odam haqidagi qarashlarini badiiy jihatdan ifodalash
uchun vosita bo‘lgan. Ularda adib olamning yaratilishi, tabiat va jamiyat
hodisalari, insoniy munosabatlar borasida fikr yuritadi. Qissalar asosini tarixiy
voqealar tashkil qiladi. Ular o‘z ildizlari bilan «Qur’on» va «hadis»larga,
tarixiy manbalarga, xalq og`zaki ijodiga borib taqaladi. Ammo bularning
hammasi birinchi navbatda, Rabg`uzuy badiiy tafakkur mevalaridir. Mavzu
doirasiga ko‘ra asar qissalari juda rang- barang, xilma xil va yorqin tasvirlarga
ega. Olamdagi butun mavjudot egasi bo‘lgan Allohni ulug`lash payg`ambarlar
hayotiga doir lavhalarni eslash, Vatan, vatanparvarlik, erk va adolat, ota-ona,
farzand munosabatlari, sevgi-sadoqat, do‘stlik va hamjihatlik urush va tinchlik
kabi mavzular shular jumlasidandir. Bular asardagi 72 bob qissalarda o‘z
ifodasini topgan. Bu qissalarning hajmi turlicha. Masalan, «Qissasi Yusuf»
salkam yuz sahifadan iborat bo‘lsa, «Lut» haqidagi qissa bir necha sahifadan
iborat. Qissalarning ko‘pi hayot va qahramon haqidagi muayyan xabar bilan
boshlanadi. So‘ng she’riy madh, keyin asosiy voqealar bayoni keladi. Ba’zi
qissalar ichida yana mustaqil hikoya, rivoyat va naqllari ham bor, Masalan,
МУҒАЛЛИМ ҲӘМ ҮЗЛИКСИЗ БИЛИМЛЕНДИРИЎ
10
Yusuf qissasida bir necha hikoya, latifa, bayt, g`azal va boshqa janr namunalari
uchraydi, ammo ular asarda olg`a surilgan asosiy g`oyaviy-badiiy maqsad bilan
yaxlitlikni tashkil etadi. Misol sifatida «Dovud haqida» gi qissa bilan tanishish
mumkin. Qissa Dovudning ta’rifi bilan boshlanadi. So‘ng she’riy tavsif beriladi.
Undan keyin Dovud payg`ambar haqidagi umumiy tasavvurlar bayon etiladi.
«Dovud Yalavoch (payg`ambar) bani Isroildan erdi. O‘n qarindosh erdilar.
Otalari Isho otlig` Dovud qomug`idan (barchasidan) kichik erdi. Tun-kun
yig`layur erdi ibodat ichinda» Ko‘rinib turganidek Rabg`uziy nasrda nihoyatda
sodda, lo‘nda, tushunarli, ta’sirchan ifodalarni topa olgan. Shuning uchun
ham bu asar asrlar davomida qo‘ldan tushmay o‘qildi. Dovud bilan bog`liq
hikoyalarda adib adolat va zulm, hunar egalari, ota-ona, farzandlar munosabati
singari muammolarga asosiy e’tiborni qaratgan. «Aytmishlar, Dovud yalavoch
tunla o‘zin belgusiz qilib raiyatlardin so‘rar erdikim, podshoh sizing birla netag
muomala qilur? Aytur erdilar: “yavloq juda odil turur”. O‘zbek adabiyotidagi
payg`ambarlar tasvirida Dovud va Sulaymon nomi ko‘p uchrab turadi. Ayniqsa,
«Taxti Sulaymon» iborasi ko‘p qo‘llanadi. Rabg`uziyning yozishicha: «Taxti bir
yig`och yer ichinda erdi. Ul taxtni oltun, kumush birla qilmish erdi. Sulaymonni
chumolilar podshosi bilan suhbati hikoyasi katta ma’rifiy va axloqiy-ta’limiy
ahamiyatga bog`liq hodisa hisoblanadi. Unda kishilik jamiyatiga xos
bo‘lgan ayrim illat va kamchiliklar ustida so‘z boradi. Hikoyada Sulaymon
katta mavqega ega bo‘lgan manman, kibrli, manfaatdor hukmdor sifatida
gavdalanadi. Aksincha, qarinchqa chumolilar podshosi dono, tadbirkor, xalq
g`amini yeydigan hukmdor sifatida gavdalanadi. Chumolilar podshosi sifatida
Sulaymonni izza qilish tasviri kishining qiziqishini uyg`otadi. Rabg`uziy shaxs
kamoloti faqat shaxsning jismoniy sifatlari bilan belgilanmasligini, buning
uchun aqliy, ma’naviy belgilar mezon bo‘lishini ta’kidlaydi.
Bu nodir asar, ya’ni “Qisasi Rabg`uziy” o‘zbek badiiy nasrining ilk
namunalaridan bo‘lishiga qaramay, unda adib Nosiruddin Rabg`uziyning
yuksak badiiy mahorati atroflicha namoyon bo‘lgan. Bu asar shunisi bilan
ahamiyatliki, o‘zining ma’rifiy hamda badiiy estetik jihati bilan barcha
avlodlarning ma’naviy kamoloti uchun xizmat qilishi uning cheksiz qadr –
qimmatga ega ekanligining yorqin ifodasidir.
Biz, pedagoglar o‘quvchilar ongiga bu noyob asarning bosh g`oyasini teran
singdira olsak, yosh avlodni barkamol avlod ruhida tarbiyalagan bo‘lamiz.
Shu o‘rinda “Qobil va Hobil“ hikoyasi ham insonni hayotda to‘g`ri yo‘l tanlay
olishida, yomon illatlardan yiroq bo‘lishiga, ezgu fazilatlar egasi bo‘lishiga,
hasad bilan emas, balki havas bilan yashash naqadar zavqli ekanligini tushunib
yetishlarida xizmat qiladi, desak, to‘g`ri bo‘ladi.
ТИЛ ҲӘМ ӘДЕБИЯТ
11
Asar insonlarni halol yashashga, insonparvarlikka, vatanni sevib, uning
xizmatlariga labbay deb javob berishga tayyor turuvchi farzandlar bo‘lib kamol
topishlariga xizmat qiladi. Demak, biz, pedagog – o‘qituvchilar qadimiy yozma
yodgorliklarda ilgari surilgan g`oyalarni o‘quvchilar qalbiga singdira olsak,
zimmamizdagi burchimizni bajargan va buyuk kelajak uchun yosh avlodni
barkamollik ruhida tarbiyalashga o‘z hissamizni qo‘shgan bo‘lamiz.
Adabiyotlar:
1. Adabiyot nazariyasi II jildlik, Ijild.
2. Lapasov J. «Mumtoz adabiy asarlar o‘quv lug`ati» T. «O‘qituvchi» 1994y
3. N.Burhonuddin Rabg`uziy «Qissasi Rabg`uziy» 1-nashr T. «Yozuvchi»1990y
4. B.Valixo‘jayev «O‘zbek adabiyotshunosligi tarixi» T. 1993y»
5. Hojiahmedov A. «Mumtoz badiiyat malohati» Sharq 1990y
6. Nosiruddin Burhonuddin Rabg`uziy «Qissasi Rabg`uziy» Namrudning ko‘kka og`gan so‘zlari»
hikoyati
7. I. Abdurahmonov B. To‘xliyev «Adabiyot» Ikitob 3nashr «Cho‘lpon» T 2012y (Majmua) l.
Valixo‘jayev «O‘zbek adabiyotshunosligi tarixi» T. 1993y
РЕЗЮМЕ
Ushbu maqola ta’lim samaradorligini yuqori bosqichga ko‘tarish hamda dars sifatini oshirishda
uzluksiz ta’lim tizimi xodimlari, pedagog-o‘qituvchilar tomonidan zamonaviy ta’lim texnologiyalarini
ta’lim jarayonida samarali qo‘llay olish, shuningdek, ta’lim jarayonini tashkil etishga nisbatan ijodiy
yondashuvning qaror topishi uchun muhim ahamiyat kasb etishi haqida batafsil yoritilgan.
РЕЗЮМЕ
Данная статья направлена на то, чтобы поднять эффективность образования на более высокий
уровень и улучшить качество проведения уроков работниками системы непрерывного образования, педагогами-педагогами, эффективно использовать современные образовательные технологии
в образовательном процессе, а также организовать воспитательную работу. Подробно объясняется
важность творческого подхода к принятию решений.
SUMMARY
This article aims to raise the effectiveness of education to a higher level and to improve the quality of
lessons by employees of the continuous education system, pedagogues-teachers, to effectively use modern
educational technologies in the educational process, as well as to organize the educational process. It is
explained in detail about the importance of a creative approach to decision-making.